Trečiasis Lietuvos Statutas

  • Apie projektą
  • Tyrimai
  • Vertimai
  • Šaltiniai

DVYLIKTAS SKYRIUS Apie galvažudines ir apie atlygius už paprastus žmones, ir apie tokius žmones ir šeimynykščius, kurie bėga nuo savo ponų, ir apie samdytus tarnus

I Straipsnis

Apie šlėktos įvykdytą paprasto luomo žmogaus nužudymą

Mes, valdovas, sulaikydami žmonių savivalę ir įžūlumą, kurie pasirodo laikas nuo laiko tarp nesusivaldančių žmonių be jokio dievobaimingumo, dėl ko begėdiškai bei nekaltai praliejamas ir nekaltų žmonių kraujas, besitikint už tai piniginio atlygio, ir tuo jie nemažiau Viešpaties Dievo rūstybę prieš Respubliką užtraukia, todėl nustatome: jeigu kuris nors šlėkta iš įniršio, girtumo ir be jokios duotos priežasties, savavališkai, tyčia, lengvabūdiškai žiūrėdamas į visuotinę teisę ir tyčiodamasis iš Dievo sutvėrimo, nužudytų paprasto luomo žmogų, ne šlėktą, ir iš karto tuo pat metu būtų pagautas nusikaltimo vietoje, kaip šiame statute aukščiau dėl tik ką įvykdyto nusikaltimo yra nustatyta, toks šlėkta su pagrįstu įrodymu turi būti nubaustas mirtimi, ir dar sumokėti galvažudinę. Vis dėlto įrodinėjimas prieš šlėktą toje byloje ne kitoks turi būti, tik jeigu jo besiskundžiančioji pusė prie užmuštojo dar su šešiais liudytojais, gerais, tikėjimo vertais ir neįtariamais žmonėmis, pats septintas, prisieks. Tarp kurių šešių liudytojų turi būti du šlėktos, tikėjimo verti ir neįtariami. Tada, po tokio įrodinėjimo, tas šlėkta turi būti nubaustas mirtimi. O jeigu šlėktų tokiam įrodinėjimui neturėtų, tada jeigu besiskundžiantysis su trimis paprasto luomo liudytojais prisieks, tokiu atveju šlėkta jau tik galvažudinę sumokėti privalės. Tačiau jeigu tas šlėkta pasakytų, kad tai dėl to užmuštojo priežasties (kaltės – past. R.J.) ir jam pradėjus, besigindamas, prie to privestas tai padarė ir imtųsi dėl to išsiteisinimo, tada tai jam turi būti leidžiama. Tačiau išsiteisinimas turi vykti tuo būdu, jeigu pats trečias prisieks su dviem šlėktomis, ir nors ne šlėktomis, bet tik su tikėjimo vertais ir neįtariamais žmonėmis, tada toks turi būti laisvas nuo mirties bausmės ir galvažudinės. O jeigu pasirodytų tai, kad tas šlėkta, būdamas ir ankščiau neramus, savavališkai tai padaręs, tik pats vienas, be tokių liudytojų, imsis priesaikos, tada tas išsiteisinimas jam tarnauti neturi, bet taip pat pagal pilną besiskundžiančios pusės įrodymą, kaip yra aukščiau aprašyta, turi būti baudžiamas mirtimi. Tačiau, jeigu besiskundžiančioji pusė neturėdama to pilno įrodymo, kaip aukščiau paminėta, bet tik pati antra arba pati trečia prieš tą šlėktą prisiekti norėtų, nurodydama, kad tai atsitiko ten nesant žmonių, tada jau taip pat tas šlėkta bus arčiau su savo įrodymais priesaika išsiteisinti, kad tai netyčia, bet priverstas dėl gynybos padarė. O jeigu taip pat ir šlėkta liudytojų priesaikai neturėtų, ir tik pats prisiekti norėtų, tai jau besiskundžiančioji pusė bus artimesnė pati trečia su sau lygiais, tik gerais ir neįtariamais žmonėmis, prie užmuštojo prisiekti, kad ne užmuštajam pradėjus, be jo kaltės buvo užmuštas, ir tas apkaltintas šlėkta, su tokiu nepilnu įrodymu, nebaudžiamas mirtimi, tik privalės sumokėti galvažudinę pagal jo luomą. O jeigu toks šlėkta tuoj pat nebūtų pagautas nusikaltimo vietoje, tada taip pat, būdamas po to į teismą pagal šį statutą patrauktas, turi su pagrįstu įrodymu už užmuštąjį galvažudinę sumokėti ir nuostolius, kurie tuo metu atsitiktų, taip pat su pagrįstu įrodymu atlyginti.

II Straipsnis

Apie žmogžudystę tarp paprasto luomo žmonių

Taip pat nustatome, jeigu paprasto luomo žmogus kitą, taip pat paprasto luomo žmogų, ne šlėktą, mirtinai užmuštų, tada su besiskundžiančiojo pusės įrodymu, pagal teisinę tvarką, aprašytą šiame statute ir su ieškovo pusės priesaika paties trečio, kaltinamoji pusė nubaudžiama mirtimi ir galvažudinė iš jo kilnojamojo turto, pagal jo luomą turi būti sumokėta tam, kam pagal teisę priklausys.

III Straipsnis

Apie galvažudines ir atlygius už paprasto luomo žmones

Šarviniam tarnui – šešiasdešimt kapų grašių, kelio tarnui – penkiasdešimt kapų grašių, drevininkui (bartininkui) – keturiasdešimt kapų grašių, prievoliniam žmogui (тяглому чоловеку) – dvidešimt penkios kapos grašių, tėvoniam namų šeimynykščiui (челяднику домовому отчизному) arba belaisviui – dvidešimt kapų grašių. O jų žmonoms galvažudinė dvigubai.

Atlygis jiems: Šarviniam tarnui – šeši rubliai grašių, kelio tarnui – trys rubliai grašių, drevininkui (bartininkui) – du rubliai grašių, prievoliniam žmogui – dvi kapos grašių, tėvoninian namų šeimynykščiui ir belaisviui – kapa grašių. O jų žmonoms dvigubai. O tai žmonai, kurį neturėjo ar neturi vyro, atlygis pusę grašio ir galvažudinė dvidešimt kapų grašių.

IV Straipsnis

Galvažudinės ir atlygiai tijūnams, raktininkams, vaitams, kaimo seniūnams ir suolininkams

Tijūnui, ranktininkui, vaitui, seniūnui galvažudinė turi būti keturiasdešimt kapų grašių, o jeigu paveldėtas namų šeimynykštis (челядникъ отчыный) arba belaisvis, kurioje iš tų tarnybų būtų, tada jam pagal tarnybą galvažudinė turi būti dvidešimt kapų grašių, o atlygis dvi kapos grašių. O jeigu kuris nors šlėkta būtų raktininko arba vaito tarnyboje, tokiam galvažudinė turi būti pagal šlėktos luomą. O atlygiai tijūnui, raktininkui, vaitui, seniūnui turi būti po tris rublius grašių.

V Straipsnis

Apie galvažudines už amato žmones

Auksakaliui, vargonininkui, patrankininkui, siuvinėtojui auksu (гафтару), tapytojui, sakalininkui, vyresniajam arklininkui, siuvėjui, siuvinėtojai auksu (гафтарце), kilimininkui, audėjui, šaltkalviui, račiui, dailidei, kalviui, staliui, šunininkui, vadeliotojui, mūrininkui, batsiuviui, puodžiui – tiems visiems galvažudinė turi būti po trisdešimt kapų grašių ir atlygis po tris rublius grašių, o jų žmonoms dvigubai. Dėl to ir kitiems amatininkams, apie kuriuos čia neparašyta, turi būti sumokėta, kaip ir tiems aukščiau paminėtiems, o jų žmonoms dvigubai.

VI Straipsnis

Apie galvažudines ir atlygius privilegijuotų ir mažesnių miestų miestiečiams

Mūsų valdovo, kunigaikščių ir ponų privilegijuotuose miestuose, kuriuose teisiama pagal Magdeburgo teisę ir nėra privilegijų atlygiui pagal šlėktų teisę, vaitui, burmistrui, suolininkui, raštininkui galvažudinė turi būti po penkiasdešimt kapų grašių, atlygis vaitui, burmistrui, suolininkui, raštininkui – dešimt kapų grašių, o jų žmonoms kaip ir galvažudinė, taip ir atlygis – dvigubai, tačiau tik toms žmonoms, kurios pačios smuklės nelaiko (шынкомъ не бавять). O toms, kurios pačios smuklę laiko, kaip ir kitoms paprasto miestiečio žmonoms. Tokių miestų miestiečiui, kas Magdeburgo teisei priklauso, galvažudinė turi būti trisdešimt kapų grašių, atlygis – penkios kapos grašių, o jų žmonoms – dvigubai.

O jeigu kuriame iš tokių miestų vaitas, burmistras, suolininkas arba raštininkas pagal kilmę arba pagal mūsų valdovo privilegiją būtų šlėkta ir nelaikytų smuklės bei neužsiimtų amatu, kaip apie tai plačiau yra aprašyta trečiame skyriuje, tokiam galvažudinė ir atlygis turi būti kaip ir šlėktai, o jų žmonoms – dvigubai. Mažesniuose miesteliuose, kur nėra Magdeburgo teisės, vaitui, suolininkui, galvažudinė turi būti trisdešimt kapų grašių, atlygis – penkios kapos grašių, o jų žmonoms – dvigubai. Tokių mažesnių miestų miestiečiams galvažudinė turi būti dvidešimt keturios kapos grašių, atlygis – trys kapos grašių, o jų žmonoms – dvigubai. Smuklininkei atlygis turi būti penkiasdešimt grašių, o galvažudinė – dvidešimt kapų grašių.

VII Straipsnis

Apie galvažudines ir atlygius žydams

Jeigu žydas mirtinai užmuštų, sužeistų, arba sumuštų žydą, tada dėl to teismas ir nuosprendis tarp jų turi būti daromas pagal jų įstatymus ir privilegijas. O jeigu šlėkta užmuštų žydą ir tuoj pat būtų pagautas nusikaltimo vietoje, tada jis turi būti nubaustas mirtimi, bet galvažudinė jau nebus mokama. Taip pat reikia suprasti ir apie apiplėšimą: nužudymo arba apiplėšimo metu padaryti nuostoliai su įrodymu turi būti sumokėti iš to žudiko arba plėšiko turto, jeigu šlėkta pagal aukščiau esančius straipsnius, aprašytus šiame statute, būtų dėl to įkaltintas. Taip pat reikia suprasti ir apie nesėslius šlėktas, kurie niekam netarnaudami, bet tik žaisdami kauliukais ir girtuokliaudami tokį nusikaltimą įvykdytų, tokiam bausmė priklauso, kaip ir tiems, kurie bus pagauti nusikaltimo vietoje. O jeigu kuris šlėkta, netyčia, atsitiktinai tokį nusikaltimą įvykdęs, pabėgs, tas, būdamas iš savo dvaro pašauktas į priklausantį teismą, po tokio nusikaltimo teisminio nagrinėjimo gyvybės nepraranda, bet jeigu dėl to prisieks, kad netyčia užmušė, tada tik galvažudinę ir atlygį už žaizdas su teisminiu įrodymu, kaip šlėktai, sumokėti turi. O jeigu žydą užmuštų krikščionis, paprasto luomo žmogus, tada tas, nors ir tuoj pat nusikaltimo vietoje nebūtų pagautas, bet būdamas patrauktas į savo teismą, kuris jam priklausys, po teismo nuosprendžio turi būti nubaustas mirtimi. O jeigu sužeistų taip, kad žaizdos būtų žymios ir sumušimai žalingi arba kruvini, tada už tai atlygį turi mokėti, kaip šlėktai, pagal šį statutą. O jeigu tas būtų toks neturtingas, kad neturėtų kuo atlygio sumokėti, tada už tai turi būti nubaustas kalėjimu, pagal jų privilegiją ir taip pat turi gydytojui sumokėti už vaistus. O už mažesnius sumušimus taip pat turi būti nubaustas pagal teismo nuožiūrą įkalinimu keletui dienų. O jeigu kuris nors kūno narys būtų suluošintas, tada turi būti taip sprendžiama kaip šiame statute apie atlygius yra aprašyta, o dėl kitų bylų jie pagal savo privilegijas turi būti teisiami ir saugomi. Ir jeigu patys žydai dėl ko nors būtų apkaltinti mūsų vaivadų, seniūnų ir laikytojų ar kitų luomų, kurie iš jų būtų kieno valdžioje, be šaukimo, kaip kiti mūsų pavaldiniai, tie, kurie šlėktų laisvėmis nesinaudoja, teisiami ir baudžiami turi būti pagal jiems suteiktas teises ir privilegijas. O jeigu kuris žydas arba žydė pereitų į krikščionišką tikėjimą, tada kiekvienas toks asmuo ir jų palikuonys turi būti laikomi šlėktomis.

VIII Straipsnis

Apie žydų nešiojamus papuošalus

Žydai neturi vaikščioti su auksinėmis grandinėmis ir brangenybėmis, o taip pat sidabru puoštais diržais, kalavijais ir kardais. Tačiau kiekvienam iš jų galima turėti tik vieną žiedą-antspaudą (сыгнетъ) ant piršto ir vieną žiedą, o žydėms moterims nešioti žiedus, diržą ir apdarus leidžiama pagal savo išgales.

IX Straipsnis

Žydas, totorius ir kiekvienas basurmanas negali gauti pareigybės ir laikyti nelaisvėje krikščionių

Nustatome ir nuo šio laiko norime tai turėti, kad žydas, totorius ir kiekvienas basurmanas nei į aukštą rangą (достоенство), nei į jokias pareigybes, mūsų, valdovo, nei mūsų ponų tarėjų nebūtų paskirtas ir nelaikytų krikščionio nelaisvėje. O jeigu kuris iš jų nusipirktų krikščionį į amžiną nelaisvę, toks pinigus praranda, o tas krikščionis turi būti laisvas. O jeigu valstietį (хлопа) arba valstietę (жонку) kaip įkeitimą paimtų, tada turi ateiti į teismą ir dėl ko paėmė įkeitimu arba taip pat jeigu iš teismo dėl kokio nors išmokėjimo bus išduotas, į knygas įrašyti, ir jeigu suma bus didelė, tada tas valstietis ir valstietė (закупъ и закупка) per septynis metus tuos pinigus turi atidirbti. O jeigu suma būtų nedidelė, tai iš tų pinigų kiekvienais metais turi būti mokama skolos dalis (выпуску): valstiečiui rublis grašių, o valstietei – kapa grašių, išskyrus drabužius ir maistą, ką abiem jis turi duoti. Taip pat reikės suprasti ir apie belaisvius krikščionis; arba tokią šeimyną ir belaisvius gali savo žemėse įkurdinti ir duoti jiems ariamos žemės, ir tokie jau turi būti laikomi kaip tėvoninai (отчичи). Tačiau turėdami tokius už skolą parsidavusius valstiečius arba belaisvius, jų vaikų nei žydais, nei basurmanais įkalbinėti nei apipjaustyti neturi. O jeigu kuris drįstų kitaip padaryti ir tai būtų prieš jį įrodyta, tada toks be jokio gailestingumo turi būti nubaustas mirtimi sudeginant, dėl ko mūsų teismas su uolumu turi sergėti ir apie tai išsiteirauti. O krikščionės negali būti žydų vaikų ir taip pat bet kokio basurmano vaiko žindyve. O kas krikščionę dėl to priverstų arba samdytų ir tai pagrįstai pagal įstatymą prieš jį būtų įrodyta, tada toks, kieno tik būtų pašauktas, tam, kas pašauks, privalės sumokėti baudą dvidešimt kapų grašių. O jeigu kuriam nors totoriui, žydui arba kuriam nors basurmanui būtų duotas mūsų kiemas arba dvaras su žmonėmis, tai tokie žydai ir basurmanai savo ištarnavimuose su krikščionimis žmonėmis, kaip keliuočiais, taip ir prievoliniais (тяглыхъ), turi elgtis taip, kad jų neverstų neįprastai duoklei ir tarnybai. Tačiau tie totorių pavaldiniai, kurie nuo seno savo dvaruose gyvena, tie pas juos turi būti laikomi kaip tėvoniniai (отчичы), kaip ir pas kitus Didžiosios Kunigaikštystės piliečius.

X Straipsnis

Apie galvažudines ir atlygius totoriams

Nustatome, kad tie murzos, kunigaikščiai, totoriai basurmanų įstatymo, kurie turi nuosavybę, mūsų protėvių ir mūsų pačių suteiktus žemės dvarus ir jeigu jie būna mūsų, valdovo, ir žemės tarnybose, kuopose (в ротахъ) arba pas mūsų etmoną ir karo rejestruose yra įrašyti, tokiems atlygis turi būti kaip šlėktai ir jų žmonoms dvigubai, o galvažudinė turi būti šimtas kapų grašių ir šalia to kalėjime turi kalėti metus ir šešias savaites, išskyrus nubaustą mirties bausme bei tą, kas nusikaltimo vietoje bus pagautas, tokiu atveju toks mirtimi turi būti nubaustas. O tie totoriai, kurie vežikaudami gyvena ir daržo darbais užsiima, gyvulius pardavinėja, odas išdirbinėja, ir kokiu tik amatu pragyvenimui sau užsidirba, tokiems atlygis vienas rublis grašių ir jų žmonoms dvigubai, o galvažudinė dvidešimt kapų grašių.

XI Straipsnis

Laisvas žmogus, už jokį nusikaltimą negali būti atiduotas į nelaisvę

Taip pat nustatome, kad laisvas žmogus už jokį nusikaltimą negali būti atiduotas į amžiną nelaisvę. O jeigu būtų atiduotas už didelę sumą, turi tą sumą atidirbti, ir skolos dalis [skolos dalis, valstiečio atidirbtina per vienerius metus – past. R.J.] už kiekvienus metus valstiečiui (мужику) – rublis grašių, o žmonai – kapa grašių. Tačiau drabužiai ir maistas turi būti duodami to, kam tas valstietis atiduotas. Ir jeigu iš tos sumos išsitarnauti iki mirties negalės ir turės paaugusių, tinkamų tarnavimui ir darbui vaikų, tada jo vaikai turi atidirbti tą sumą, tačiau ne ilgiau kaip septynis metus, ir skolos dalis vaikams turi būti tokia, kaip aukščiau apie tai aprašyta. O už skolą parsidavusiems žmonėms (закупнымъ людемъ) tuo pačiu būdu skolos dalis turi būti skaičiuojama iš pinigų sumos, tai yra tiems laisviems, kurie patys už ką nors parsidavė.

XII Straipsnis

Apie tėvoninį žmogų

Jeigu kuris nors tėvoninis žmogus (чоловекъ отчызный), ar tai šarvinis bajoras, kelio ar prievolinis žmogus (тяглый чоловекъ), paveldėtas iš tėvo ar nupirktas, ištarnautas ar kokiu nors būdu įgytas, išėjęs nuo savo pono, už ką nors įsikeitęs, gyventų netoliese, penkios arba šešios mylios, namuose, o ne nuomotis norėdamas, ir tas jo ponas, žinodamas apie jį, jo neieškotų ir pratylėtų žemės senatį dešimt metų, tada tas ponas jau dėl tokio žmogaus turi amžinai tylėti. O jeigu tas tėvoninis žmogus, išėjęs nuo savo pono, gyventų toli, dešimt arba keliasdešimt mylių ir jo ponas, žinodamas apie jį, dvidešimt metų jo neieškotų, tada tas jau amžinai dėl to žmogaus turi tylėti. O jeigu tas ponas apie tą toli gyvenantį žmogų nežinotų ir tas toli gyvenantis žmogus nors išbuvęs ar ir neišbuvęs ten tos senaties dvidešimt metų, arčiau savo pono dvaro pereitų, ir gyventų arčiau, tokio bus galima kiekvienam šlėktai pagal tėvoninę teisę (отчыча правомъ) ieškoti, tik, kad nebūtų praleista žemės senatis nuo to laiko, kai jis arčiau pereis. Vis dėlto, dėl paveldėtos (отчызная) ar nelaisvos dvaro šeimynos, kuri nuo savo pono pabėgtų, tiems jų ponams nei vietos nuotolis, nei paminėta senatis viešam teisminiam ieškojimui kliudyti ir trukdyti neturi ir prieš juos pačius bei jų vaikus.

XIII Straipsnis

Apie atėjusio laisvo žmogaus užsigyvenimo senatį

Dėl to nustatome, jeigu kuris paprasto luomo žmogus, bajoras arba prievolinis žmogus, būdamas laisvas, atėjęs, o ne kieno nors paveldėtas, perėjęs pas ką nors iš kunigaikščių, ponų, šlėktų, ir būtų priėmęs ar nepriėmęs pagalbą iš to pono bei dešimt metų pas tą poną išgyventų, tada toks žmogus arba jo vaikai, jeigu panorėtų šalin išeiti, privalės išsipirkti iš tarnybos dešimtimi kapų grašių ir visa tai, ką bus pas savo poną, kaip pagalbą paėmęs, sumokėti. Tačiau, jeigu toks žmogus arba jo vaikai nors ir išbuvę dešimt metų nuo to pono be jo žinios šalin pabėgtų, o tas ponas tų tėvoninių dešimt metų po jų išėjimo neieškotų, tada jau toks žmogus taip pat toliau lieka laisvas. O jeigu nesuėjus dešimčiai metų ponas tokį pabėgėlį kur nors pagautų, tas jau turi būti teisiamas ir nuteistas kaip to pono tėvoninis.

XIV Straipsnis

Apie tėvoninius pavaldinius, paveldėtą, pirktą arba nelaisvėn paimtą dvaro šeimyną, taip pat ir apie priskirtuosius tarnus ir atėjusius žmones, kurie nuo savo ponų pabėga

Nustatome, jeigu kuris nors tėvoninis ar iš motinos paveldėtas žmogus, nelaisvasis (непохожый) arba pirktas, dovanotas, išsitarnautas ar kokiu nors būdu įgytas arba dvaro šeimynykštis, tėvoninis, pirktas arbas nelaisvėn paimtas, vyras arba moteris, nuo savo pono pabėgęs, pas ką nors kitą ateitų, ir tas ponas, pas kurį toks bėglys ateis, būdamas supažindintas to pono, kieno žmogus dvaro šeimynykštis pabėgo, oficialiai (врядовне) pagal ketvirtojo skyriaus keturiasdešimt aštuntą straipsnį apie jo išdavimą arba padarytą su juo teisingumą, tokių bėglių neišduotų, ir teisingumo su juo pagal šią visuotinę teisę nedarytų, tada privalės būti pašauktas į teismą pats arba per savo įgaliotinį ir per baigtinį terminą stoti ir tą ar tuos bėglius, kiek jų bus, į teismą pristatyti. O ieškovas, atvykus į teismą pašauktajai pusei, pats arba per savo prokuratorių ir pašaukus tuos bėglius su asmenišku pasisakymu teisme įrodytų tai, kad tas žmogus ar šeimynykštis, arba kiek jų bus, yra jo nuosavybėje, tada pašauktasis privalės jam tą žmogų arba šeimyną su žmonomis, su vaikais ir su visu jų turtu grąžinti ir už tų žmonių praleistą tarnybą atlygį už kiekvieną savaitę nuo kiekvienos vyro ir moters galvos po šešis grašius sumokėti ir tą atlygį išskaičiuojant bei skaičiuojant nuo šaukimo padėjimo. O jeigu pašauktas po teismo sprendimo tokių bėglių atiduoti su viskuo, kaip teismas nurodys, nenorėtų, tada privalės už jų pačių, jų žmonų ir vaikų galvas, kaip už galvažudinę, pagal šio statuto aprašymą, ir už tų bėglių turtą bei už asmeninius nuostolius, kuriuos patyrė ieškovas, jei kokius nors tie bėgliai būtų padarę ir dėl ko būtų padarytas pagrįstas įrodymas, su atlygiu sumokėti, taip pat ir už darbų praleidimą atlygį kaip aukščiau paminėta duoti. O jeigu pašauktoji pusė, stojusi teisme, dėl tų bėglių neprisipažintų ir tuo atsikalbinėtų, kad apie tokį žmogų arba šeimynykštį nežinojo ir dabar nežino, ir tuo laiku, kada dėl to šaukimas buvo padėtas, jo nebuvo dvare ir dabar nėra, toks ne žodžiu (не згола) nuo to laisvas bus, bet to pono tarnybininkas (урадникъ), tijūnas, vaitas arba suolininkas, ką iš jų ieškovas pasirinks, turi prisiekti dėl to, kad padedant šaukimą nebuvo ir dabar nėra to bėglio jo pono dvare. O kuris šlėkta tarnybininko, tijūno arba savo sėslių žmonių neturės, kuris galėtų prisiekti, tada toks šlėkta pats turi dėl to prisiekti, bet, visgi, kiekvienas luomas privalės leisti savo dvare tų bėglių ieškoti ir paimti juos kaip savo asmeninius netrukdydamas pats, nei per savo tarnus bei pavaldinius, dėl ko priešingai elgiantis grėstų dvigubas atlygis, dėl ko skundas šaukime bus. Dėl to ir kitur, kur tik galės sužinoti, ieškovo pusė galės savų bėglių ieškoti. O jeigu pašauktas nenorėtų priesaika išsiteisinti, tai jau ieškovui bus galima prisiekti dėl to, kad tie bėgliai prašymo dėl teisingumo metu, pašauktos pusės dvare buvo, taip pat ir dėl to įrodinėti pagal šį statutą, kokią teisę turės, kad tai yra jo asmeniniai žmonės arba dvaro šeimyna. Ir pagal tokį įrodymą, pašauktas privalės kaip už pačių (bėglių) galvas, už jų žmonas ir vaikus pagal statute nurodytą kainą, taip ir už tų bėglių turtą ir taip pat už asmeniškai to pono patirtus nuostolius, jeigu tokie atsitiktų, ir už darbo praleidimą dėl to, kaip apie tai aukščiau aprašyta, sumokėti. O tam, kas už tuos žmones arba šeimyną sumokėjo, bus galima sau jų kaip savo asmeninių ieškoti, ir pasiekus per teismą turi juos turėti kaip savo pavaldinius. Vis dėlto, jeigu, tas ponas, kuris iš jų pirmiau teisme siektų ir užmokestį už juos paimtų, norėtų atgal tam ponui sugrąžinti jo pinigus, tai jam bus galima nevėliau kaip per keturis metus ir tas turi paimti iš jo savo pinigus ir sugrąžinti tuos jo žmones arba šeimyną su jų žmonomis, vaikais ir su jų turtu. O jeigu per keturis metus neišpirktų, tada jau kaip jo asmeniniai tėvoniniai turi būti laikomi. Tokia pat teisė turi būti suprantama ir apie tokius žmones, kurie kam pardavę savo dvarą to dvaro tėvoninius bėglius ir dvaro šeimyną tam, kam dvarą perleido, davė galią siekti ir ieškoti ir savo teisę pagal tą tvarką jam perleido, kad jam taip pat, kaip ir pačiam tėvoninių turėtojui, tokių bėglių ieškoti galima. O kas dėl priskirtų tarnų arba laisvų žmonių (похожих), kurie nuo savų ponų pabėgtų, padarę nuostolį arba ir nepadarę, tokie turi būti teisiami pagal šio straipsnio tvarką ir pagal šio dvylikto skyriaus dvidešimt antrąjį straipsnį dėl tokių bėglių nusikaltimo ir pagal šią visuotinę teisę byla turi būti. Vis dėlto saugodami tai, kad už tokius laisvus pavestus žmones (таковые люди волные приказные похожие), nors pašauktas jų ir nepristatytų, už jų galvas nieko priteista neturi būti, tik už nuostolius, padarytus jų ir teisiškai įrodytus, arba už sumą pinigų, už kurią ištarnavimui būtų išduoti, išskaičiavus tai, jeigu nors paskirtas tarnas arba laisvas žmogus, būdamas apkaltintas kruvinu nusikaltimu, už ką mirtimi baudžiama, pabėgs, tada pašauktas privalės priesaika išsiteisinti. Ir jeigu toks atbėgs į kieno nors dvarą nesant paties pono, tada ne pats ponas, bet tarnybininkas arba tijūnas privalės priesaika dėl to išsiteisinti, kad tuo laiku, kai pagal teismo šaukimą jo klausiama buvo, pas jį jo dvare su jo žinia to bėglio nebuvo. Ir po išsiteisinimo priesaika, ieškovo pusei bus galima tokį bėglį, kur galės, siekti ir per teismą įkaltinti. Tačiau jeigu kas, saugodamas ramybę kaimynystėje ir į mūsų teismą neleisdamas pašaukti bėglių, pagal įstatymą iš savo namų arba dvaro išduotų, nuo to jokių teismo mokesčių (пересуду) ir jokiu vardu įvardintų pajamų imti ir siekti sau neturi kaip patys ponai, taip ir jų tarnybininkai. O įrodymas dėl bėglių, tėvoninių žmonių ir kitų, priklausančių amžina teise, toks turi būti: pirmiausia raštais arba dalybų rejestrais arba raštais, pirkimo rejestrais ir kitais teisminiais dokumentais arba taip pat tų bėglių tikrų brolių arba dėdžių šešių priesaika, o neužtenkant tokio įrodinėjimo tada aplinkinių kaimynų pavaldinių priesaika, taip pat šešių liudytojų, ir prie jų septintas tijūnas, arba vaitas, arba seniūnas savo priesaikomis tai turi įrodyti. O jeigu ir tokio įrodymo neturėtų, tada ieškovas prie trijų liudytojų liudijimo pats turi prisiekti ir tuo savo bylą laimėti (одержить).

XV Straipsnis

Apie tėvoninį žmogų (чоловека отчизного) ir nelaisvąjį šeimynykštį, kas jį pavogtų

Nustatome, jeigu kas išvestų arba pavogtų kieno nors tėvoninį žmogų arba dvaro šeimynykštį, kaip aukščiau jie vadinami, ir pavijus kelyje jis būtų pagautas su tuo žmogumi arba šeimynykščiu, tada tas, kas pavogė, turi būti su tuo asmeniškai vedamas, jeigu jis – šlėkta – į mūsų pilies teismą to pavieto, kur tai atsitiko, o kunigaikščio, pono, šlėktos žmogus – arba pas jo šeimininką, arba į mūsų pilies teismą, taip pat mūsų, valdovo, pavaldinį, paprasto luomo – į tą teismą, kieno žinioje tai bus ir ten savo teisingumą įrodinėti. Ir jeigu ji neprisipažins dėl to, kad tą šeimynykštį pavogė, tada tas, kas jį su tuo šeimynykščiu pagaus, turi prieš jį su pagrįstu įrodymu pagal teisę priesaiką padaryti, kad tas jį išvedė, ir toks turi būti nubaustas kaip vagis, o šeimynykštis turi būti sugrąžintas tam, kieno buvo. O jeigu negalėtų kelyje pasivyti ir kieno nors namuose užtiktų oficialiai (урядовне) su vazniu ir liudytoju, ir jei tas, pas kurį rado, tos šeimynos išduoti nenorėtų, tada tas nukentėjęs turi savo teisingumą pagal teisę įrodinėti, ir jei per teismą pasirodytų, kad jos išduoti nenorėjo, tada jis nuo to laiko, kiek tų žmonių arba šeimyną pas save užlaikytų, turi už juos atlyginti, tai yra už jų darbų pradelsimą nuo kiekvienos galvos už kiekvieną savaitę po šešis grašius sumokėti, o už mažus vaikus, kurie dar dirbti negali, po du grašius.

XVI Straipsnis

Apie pabėgusio žmogaus arba savo šeimynykščio sugavimą užtikus kelyje

Jeigu kas savo pabėgusį žmogų, priklausantį sau pagal amžiną teisę, senaties nepratylėjęs, užtiktų kur nors kelyje ir nebūtų pradėjęs dėl to pabėgusiojo teisme bylinėtis, tokį bėglį kiekvienam šlėktai bus leidžiama su visu tuo, su kuo jį užtiks, sugauti ir į pilies teismą arba per teismo sesijų laiką į žemės teismą atvesti, ir iš teismo anam ponui, pas kurį tuo metu jis gyveno, raštu pranešti, kad į teismą per terminą, nustatytą pagal vietos nuotolį, pats arba jo pareigūnas atvažiuotų. O jeigu ieškovas per teismą išieškotų tą savo bėglį, tada asmeniniai ano pono daiktai turi pasilikti teisme dėl atidavimo jam, kai apie tai sužinos ir po to bėglio žmoną, vaikus, jo turtą, su kuo bus nuo jo išėjęs, ieškotis jam bus galima pas tą poną, pas kurį gyveno, ir kokie asmeniniai daiktai to bėglio bus, tie prie jo pasiliks. O jeigu bus kas nors prie to bėglio iš to pono daiktų, pas kurį jis iki pagavimo tarnavo, tokiam ponui pagal to bėglio pasakymą, kaip teisme pasakys, jie turi būti atiduoti. O jeigu ponas arba jo pareigūnas neatvyktų po pranešimo per tą terminą į teismą, tada tas bėglys arba pagal savo asmeninį prisipažinimą arba pagal įrodymus tam, kieno jis bus, turi būti išduotas. Tačiau jeigu kas pradėtų savo bėglio pas ką nors per teismą ieškoti, toks, nors ir tą žmogų arba savo šeimynykštį ir sutiktų kur nors, neturi jo be teisės imti, bet iki teismo pabaigos jo ieškoti turi. Jeigu kas kelyje aptiktų savo bėglį, kuris jam amžina teise nepriklauso, tik būtų padaręs kokią nors žalą arba būtų kuo nors jam skolingas, tokį taip pat turi vesti pas pilies teismo urėdą arba per teismo sesijas į to pavieto žemės teismą arba pas tą poną, kam jis tuo metu tarnauja, ir ten su juo sau teisingumo ieškotis taip pat po teismo pranešimo (обосланьемъ) tam ponui, pas kurį tuo metu jis tarnautų, aukščiau aprašyta tvarka. O jeigu neturės su savimi įrodymo, dėl to jam turi būti paskirtas tinkamas terminas pagal kelio nuotolį ir tas apkaltintas kalėjime iki teismo sprendimo turi būti laikomas.

XVII Straipsnis

Kaip apie pabėgusią dvaro arba nelaisvąją šeimyną turi būti pranešta ir kaip ji turi būti atiduota

Jeigu kieno dvaro arba nelaisvoji šeimyna pabėgtų, ir tas, nuo ko pabėgs, pranešęs dėl kokio nors atlygio (перейму) ir iš išvykęs jos vytis (женучи за нею в погоню), pas ką nors ją rastų, tada turi tam, pas ką šeimyną užtiks, duoti atlygį, dėl ko anksčiau buvo pranešęs ir savo šeimyną pas save paimti, neduodant nieko daugiau nei atlygis tam, kieno dvare sugauta bus. O jeigu kas nors kieno šeimyną pas save slėptų, ir tas, kas ieško, kai po kelių kartų tai pranešė ir apie tai turguje (на торгу) šaukė, paskelbdamas ir po to tas, kieno šeimyna, per kelias savaites pas ką ją surastų, tada tas turi už kiekvieno šeimynykščio maistą už savaitę po du grašius jam davęs, savo šeimyną gera valia (доброволне) paimti. O jeigu kas tokios šeimynos gera valia atiduoti nenorėtų ir į teismą dėl to būtų pašauktas, tada tas, kas ją savavališkai prieš tą įstatymą neatidavė, su įrodymu turi dar prie jos atidavimo už darbų praleidimą už kiekvieną savaitę atlygį nuo kiekvienos galvos po šešis grašius sumokėti. Ir taip pat turi būti suprantama ir teisiama dėl samdinių ir samdinių moterų.

XVIII Straipsnis

Apie dvaro ir nelaisvąją šeimyną, kuri pabėgs nuo savo pono

Nustatome, jeigu kas kieno nors nelaisvąją šeimyną išvestų, arba žinodamas apie draudimą, pas save slėptų, ir tai prieš jį teisme būtų įrodyta, tada toks privalės tos šeimynos ieškoti ir suradus, atiduoti tam ponui. O jeigu jos surasti negalėtų, tas, paskelbęs teisme pagal sąžinę, kad tos šeimynos iš tikrųjų surasti negali ir apie ją nežino, privalės už tą šeimyną pats sumokėti tą kainą kaip aukščiau aprašyta ir žalą atlyginti tokią, jeigu ta pabėgusi šeimyna ją padarė savo ponui ir už darbų praleidimą nuo to laiko, nuo kurio jam ta šeimyna nedirbo, už kiekvieną savaitę už vyrą ir moterį po šešis grašius. Tačiau jeigu ta šeimyna po to pas tą priešingą pusę pasirodytų ir tas, kieno ta šeimyna norėtų ją pas save turėti, tada tuos pinigus, ką už jų galvas buvo paėmęs, turi sugrąžinti ir savo šeimyną pas save paimti, kad kiekvienas prie savo pasiliktų. Ir prie šeimynos sugrąžinimo priešinga pusė ir žalą, teismines išlaidas, ką pirmiau jis savo šeimynos iš jo ieškodamas, sumokėjo, privalės su įrodymu sumokėti arba iš tų pinigų, už tą šeimyną anksčiau jam duotų, išskaičiuoti.

XIX Straipsnis

Apie laisvus žmones, kurie bado metu parsiduoda į nelaisvę ir apie pardavimą nelaisvos šeimynos

Kas bado metu pats save su žmona arba sūnų, dukterį į nelaisvę parduotų ir raštą dėl to duotų, tokio rašto neturi būti paisoma, bet kai tik badas pasibaigs, ir jis pinigų gaus, turi tam, kam parsidavė, pinigus sugrąžinti. O jeigu neturės kuo sumokėti, toks turi išsitarnauti pagal tai, kaip apie tai aukščiau šiame skyriuje yra aprašyta. Tačiau jeigu kas savo nelaisvąją šeimyną bado metu ar dėl kokių nors kitų priežasčių parduotų, tas pardavimas turi būti laikomas amžinai.

XX Straipsnis

Jeigu kas bado metu savo šeimyną išvarytų

Taip pat nustatome, jeigu kas bado metu savo nelaisvąją šeimyną išvarytų iš namų šalin, nenorėdamas jų maitinti ir išlaikyti ir ta šeimyna pati save bado metu išsimaitintų, tokie jau neturi būti nelaisvieji, bet tampa laisvais. Tačiau tokiu būdu, kad kai tą šeimyną išvarys, tada jie turi apie tai pranešti to pavieto pilies teismui arba miesto pareigūnams, burmistrams arba miestiečiams, kad juos išvarė, o jeigu ponas apie tą šeimyną nepraneštų ir neparašytų teisme apie jų pabėgimą, tai jau ta šeimyna turi būti amžinai laisva.

XXI Straipsnis

Kas turi būti nelaisvieji

Nuo šiol nelaisvieji neturi būti laikomi dėl kitų priežasčių, kaip tik (karo – past. R.J.) belaisviai, o kita nelaisvoji šeimyna, taip pat vaikai ir belaisvių palikuonys turi būti įkurdinti ant žemės ir laikomi kaip tėvoniniai. O nelaisvieji totoriai turi būti įkurdinti jų žemėse.

XXII Straipsnis

Jeigu kas kam nors tarną pavestų, o tas tarnas, padaręs žalą, nuo jo pabėgtų

Jeigu kas kam pavestų tarną, o tas tarnas, padaręs žalą tam savo ponui pabėgtų nuo jo šalin, tada tas, kuris jį pavedė ir už jį pasižadėjo žodžiu arba raštu, kad tas tarnas anam turi ištikimai tarnauti ir žalos nedaryti, turi jį pristatyti į teismą, o teisėjai turi jam paskirti laiką iki antrųjų teismo terminų, ir tam antram terminui, suradę jį turi į teismą pristatyti, ir tai jeigu tas bėglys bus šioje valstybėje, o jeigu pabėgs už valstybės ribos, tada tokio ieškojimui turi būti suteiktas terminas iki trečių teismo terminų. Ir jeigu jis per tuos paskirtus terminus to bėglio nepristatytų, tada jis pats privalės tą žalą atlyginti, dėl ko bus padarytas pagrįstas įrodymas. O jeigu po to tam ponui, nuo kurio tarnas pabėgtų, taip pasitaikytų jį pamatyti turguje arba sutikti kelyje ar kur nors kitur, tada jau jis pats neturi jo gaudyti, tačiau turi to, kas tą tarną pavedė (приказцы) ieškoti ir žiūrėti. Jeigu tas ponas, nuo kurio tarnas pabėgtų, pralenkęs ir praleidęs tą, kuris tą tarną pavedė, norėtų arba pradėtų pats tą tarną vytis, tai jam bus galima, o tas, kuris tarną pavedė, jau bus laisvas. Taip pat, jeigu tas, kas tarną pavedė numirtų, tada pačiam ponui bus galima tokį tarną vytis. O jeigu kas turėtų nepavestąjį (nelaisvąjį) tarną (слугу неприказного), ir tas jam žalą padaręs, šalin pabėgtų, tada jeigu ponas jį pavytų kelyje, galės, atvedęs jį į savo namus ir uždaręs, dėl jo pagal teisę esant trims arba dviem pašaliniams žmonėms, šlėktoms ir vazniui jį teisti ir pagal teisę ir jo nusikaltimą nubausti. O jeigu nepavytų jo kelyje, bet aptiktų ten kur priklausytų teismui, tada jau turi tą tarną į teismą vesti. Ir jeigu ponas įrodytų tai, kad tai yra jo tarnas, tada teismas turi tą tarną siųsti ir atiduoti jo pono nagrinėjimui dėl tos bylos, dėl ko ponas ji kaltins, paskyręs [teismas – past. R.J.] tai bylai vaznį ir du šlėktas. O tai jeigu kokia žala bus kaltinamas ir tas tarnas per teismą liks dėl kokių nors žalų kaltas, tada tai privalės savo ponui sumokėti, o iki sumokėjimo jo ponas turi jį savo kalėjime laikyti arba į teismo kalėjimą atiduoti. O jeigu toks tarnas nebūtų apkaltintas dėl žalų arba per teismą kaltas dėl jų nepasiliktų, ir byla bus tik dėl to, kad išvažiavo arba išėjo, savo pono nepagerbęs ir neatsisveikinęs, už tai šlėkta turi tris dienas surakintas grandinėse pas tą poną, nuo kurio pabėgo, kalėti, o paprasto luomo asmuo – tris savaites taip pat kokiame nors kalėjime kalėti ir po to privalės savo poną pagerbti ir atsisveikinti. Vis dėlto ponas, laikydamas jį kalėjime, neturi jo per dideliu įkalinimu sekinti, nei kūno bausmes daryti, nei luošinti, taip pat ir badu marinti.

XXIII Straipsnis

Jeigu tarnai po pono įsakymo vagies arba kokio nors kito savo pono nusikaltėlio vytis ir gaudyti nenorėtų

Kadangi kartais taip atsitinka, kad tarnai po savo ponų įsakymo vagies ir kitų pono nusikaltėlių vytis ir gaudyti nenori, pateikdami tą priežastį, kad patys ponai nesivijo arba tuo atsikalbinėdami, kad jam nedera budeliui varyti, dėl ko pyktiems žmonėms ne tik palengvinimą, bet didelę apsaugą tuo daro, kad iš rankų pabėgtų tų, kurie juos sugauti galėtų, dėl to nustatome, kad kuris tik tarnas po savo pono įsakymo vagių ar kokių tik savo pono nusikaltėlių vytis arba gaudyti nenorėtų, toks pats, jeigu jis šlėkta – privalės kalėti mūsų pilyje šešias savaites, o jeigu nešlėkta – tada ponui, pagal nusikaltimo svarbumą, pačiam bus galima bausti. O jeigu kas tiems tarnams, kurie vytųsi arba pagautų kokį nusikaltėlį, tas nusikaltėlis įžeidinėdamas ką kandaus pasakytų, tai jiems niekuo kenkti neturi, bet tas kandus žodis jam pačiam, kuris prikalbėjo, pasiliks.

XXIV Straipsnis

Apie valkatas ir tuos, kurie, būdami be tarnybos ir nesėslus ateina į mūsų valdovo, kunigaikščių ir ponų miestus

Kadangi kai kurie žmonės priprato nuo savo ponų išeiti šalin, nepranešę, neišbuvę ir dar pakenkę, todėl nustatome, kad kiekvienas tarnas ir laisvas šeimynykštis, kam nors vienam tarnaudamas, išeidamas šalin nuo savo pono turi paimti savo pono atvirąjį raštą su antspaudu bei pasirašytą savo pono ranka, kas rašyti mokėtų, ir su antrojo šlėktos antspaudu, su tokiu paliudijimu ir pranešimu tame rašte visiems bendrai, kad tas tarnas arba šeimynykštis, tarnavęs jam, atsitraukė nuo jo tinkamai ir su tokiu raštu tas tarnas arba šeimynykštis visur laisvai (доброволне) bus praleidžiamas. O jeigu kuris ponas savo tarno arba laisvo šeimynykščio paleisti ir tokio rašto jam duoti nenorėtų, tada tas tarnas arba toks šeimynykštis turi su vazniu ir liudininkais prašyti pas savo poną dėl paleidimo. Tačiau jeigu ir su tuo prašymu užsispyrusiai, be pagrįstų priežasčių, paleisti jo nenorėtų, tada tas tarnas arba šeimynykštis mūsų teisme, kuris bus artimiausias, turi pranešti ir duoti tai sau į knygas įrašyti bei paėmęs to pranešimo ir paliudijimo vazniaus išrašą iš knygų ir paskelbęs tai savo ponui, gali eiti šalin, ir tuo jau jam visur apsisaugoti bus galima. Ir dėl to kiekvienas žmogus, būdamas ir be tarnybos, kur tik į kurį nors miestą ir miestelį ateis arba atvažiuos, turi pranešti tam pareigūnui arba mūsų valdovo arba kunigaikščių, ponų ir žemionių pareigūnui, duodamas apie save paliudijimą (справу), kas ir iš kur yra, kam tarnavo ir į kurią pusę traukia. Ir kai toks atėjūnas iš kur nors į kurį miestą arba miestelį ateis ir į kieno namus įeis, tada tų namų šeimininkas iš karto tą pačią dieną, o vėliausiai rytojaus dieną, turi pranešti apie jį savo teismui (врядови своему), o už kiekvieną nežinomą svečią apie kurį nepraneš, privalės mokėti baudą teismui – kapą grašių. Ir po tokio veiksmo [pranešimo – past. R.J.] tas laisvai praleistas turi būti. O jeigu kuris iš tokių asmenų, atvykęs į kokį nors miestą arba miestelį, nors ir turėdamas apie save savo pono paliudijimą, ir ne nepranešęs teismui ten gyventų, tada teismas, gavęs apie jį žinią, pagavęs jį, turi jį sukaustytą geležiniuose pančiuose dvi savaites laikyti ir į darbą pristatyti, o iš to šeimininko, kuris jį slėpė baudą sau išieškoti kapą grašių. O kuris be savo pono arba teismo paliudijimo į kurį nors miestą arba miestelį ateitų, ir nebūtų to krašto pilietis, tada pagal teismo nuosprendį turi būti laikomas kalėjime iki trijų savaičių, ir po to išsiaiškinus iš kur jis ir kur eiti nori, turi būti paleistas. Ir dėl to taip jau visiems ateinantiems laikams norime turėti, kad kiekvienas namų šeimininkas samdydamas savo samdinį darbininką arba samdinę mūsų valdovo miestuose, prieš cechą, kur yra Magdeburgo teisė, o kur Magdeburgo teisės nėra, tada tokiuose mūsų kunigaikščių, ponų ir žemionių miesteliuose – tame teisme ten, kur tas šeimininkas gyvena, apie juos pačius ir apie jų gyvenimą privalės žinią duoti ir į teismo rejestrą įrašyti. Bet tokius iš jų, kurie be tarnybos gyvena ir jokiu darbu neužsiima, žaisdami kauliukais ir girtuoklyste savo laiką niekais leidžia, joks teismas niekada jų kentėti neturi, bet tokius, kiekvieno luomo, po pirmojo ir antrojo priminimo, o po trečiojo, rykštėmis plakant, privalės įsakyti išvaryti iš miestų ir miestelių. Ir namų šeimininkas, kuris ką nors slėptų savo namuose po tokio teismo draudimo ir priminimo, privalės savo teismui sumokėti baudą dvi kapas grašių.

  • Trečiasis Lietuvos Statutas
    • PIRMAS SKYRIUS. Apie mūsų, valdovo, asmenį
    • ANTRAS SKYRIUS Apie krašto gynybą
    • TREČIAS SKYRIUS Apie šlėktų laisves ir Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės išplėtimą
    • KETVIRTAS SKYRIUS Apie teisėjus ir apie teismus
    • PENKTAS SKYRIUS Apie kraičio skirtinę ir apie dovį
    • ŠEŠTAS SKYRIUS Apie globą
    • SEPTINTAS SKYRIUS Apie užrašymus ir pardavimus
    • AŠTUNTAS SKYRIUS Apie testamentus
    • DEVINTAS SKYRIUS Apie pakamarius pavietuose ir apie žemės bylas; apie ribas ir apie ežias
    • DEŠIMTAS SKYRIUS Apie girias, apie medžiokles, drevinius medžius, ežerus ir pievas
    • VIENUOLIKTAS SKYRIUS Apie prievartą, muštynes ir galvažudines už bajorus
    • DVYLIKTAS SKYRIUS Apie galvažudines ir apie atlygius už paprastus žmones, ir apie tokius žmones ir šeimynykščius, kurie bėga nuo savo ponų, ir apie samdytus tarnus
    • TRYLIKTAS SKYRIUS Apie grobimus ir atlygius
    • KETURIOLIKTAS SKYRIUS Apie visokių luomų vagystes

Slapukų ir privatumo politika · Copyright © 2022

Ši svetainė naudoja slapukus, kad pagerintų jūsų naršymo patirtį. Jei toliau tęsite naršymą, mes laikysime, kad sutinkate su mūsų slapukų ir privatumo politika.Slapukų nustatymai Sužinokite daugiau Sutinku
Privatumo ir slapukų politika

Privatumo ir slapukų apžvalga

Ši svetainė naudoja slapukus, kad pagerintų jūsų patirtį naršant svetainėje. Slapukai, kurie priskiriami būtinoms kategorijoms, yra saugomi jūsų naršyklėje, nes jie yra būtini pagrindinėms svetainės funkcijoms veikti. Mes taip pat naudojame trečiųjų šalių slapukus, kurie padeda mums analizuoti ir suprasti, kaip jūs naudojatės šia svetaine. Šie slapukai bus saugomi jūsų naršyklėje tik gavus jūsų sutikimą. Jūs taip pat turite galimybę atsisakyti šių slapukų. Bet kai kurių iš šių slapukų atsisakymas gali paveikti jūsų naršymą.
Necessary
Always Enabled
Norint, kad svetainė tinkamai veiktų, šie slapukai yra būtini. Į šią kategoriją įeina tik slapukai, užtikrinantys pagrindines svetainės funkcijas ir saugumo ypatybes. Šie slapukai nesaugo jokios asmeninės informacijos.
Non-necessary
Visi slapukai, kurie gali būti nebūtinai reikalingi svetainės veikimui ir kurie yra naudojami specialiai rinkti vartotojo asmeninius duomenis naudojantis analitiniais įrankiais ir kitu įterptuoju turiniu, yra vadinami nereikalingais slapukais. Šiems slapukams naudoti reikalingas jūsų sutikimas.
SAVE & ACCEPT